
Víte, že:
- Vývoj dodávky přezdívané "TUB" začal v okupované Francii již v roce 1942 v přísném utajení před nacisty.
- Na celý projekt dohlížel slavný francouzský automobilový designer André Lefèbvre, který stvořil například Citröen Traction.
- První postavený prototyp bylo nutné otestovat na silnici, ale pro nedostatek benzínu se vše muselo odložit.
- Představení nového vozu veřejnosti se odehrálo až v roce 1947 na pařížském autosalonu.
- Karoserie vozu byla samonosná a její pevnost Citröen zvýšil jednoduše tak, že do tenkých ocelových plechů vylisoval množství profilací. Inspiraci našel u německých letadel Junkers.
- Vznikla tak dodávka jedinečného vzhledu s hranatým "čumákem", kterému mnoho Francouzů neřeklo jinak než Belmondo.
- Krátce po válce byl nedostatek všeho a proto mnoho součástek pocházelo ze starších modelů Traction Avant, 2CV. Volanty pro první sérii byly dokonce vyrobeny již v roce 1920 a jednoduše se vytáhly na světlo ze zapadlých skladů.
- Sériová výroba běžela od roku 1948, Společnost Citröen neměla peníze na reklamu a vlastně to ani nebylo potřeba. V roce 1948 se několik dodávek typ H účastnilo cyklistické soutěže Tour de France jako doprovodná vozidla, kde okamžitě získala obrovskou popularitu.
- Dodávka byla tak polulární, že vznikaly nejrůznější verze jako valník, sanitka, úprava pro hasiče, policii, poštu, řezníky, květináře, doublecab, nebo právě také mobilní pekárna
.
- S minimálními změnami se dodávka vyráběla až do roku 1981.
- Za téměř 35 let vniklo v různých verzích přes 500 000 ks.
- I v dnešní době je legendární dodávka tak populární, že lze zakoupit speciální sada dílů a součástek na přestavbu moderní dodávky Citroën Jumper na model typ H, a zájem je obrovský.
Technické parametry:
- výroba vozu: 1948 - 1981 Francie
- rozměry: délka 4,28 m, šířka 2,00 m výška 2,43 m
- hmotnost 1400 kg
- pohonná jednotka 4válcový motor typ 7814 o objemu 1911 cm³ a výkonu 37 kW
- objem palivové nádrže 60 l
- spotřeba paliva 13 l/100 km
- maximální rychlost 88 km/h
- zrychlení z 0 na 88 km/h za 48 s
- počet sedadel: 2
Magazín L’argus de l’automobile et des locomotions 1948:
"To auto je tak neuvěřitelně francouzské! Nejdřív mě nadchly ty sklopné dveře, které vypadají jokoby samy odskočily, a pak ten malý schůdek na blatníků... Pohon předních kol znamená, že podlaha je tak nízko, že máte obličej téměř ve výšce okénka, když obsluhujete zákazníka."