
Víte, že:
- Vývoj letounu započal v roce 1956 jako menší a levnější alternativa ke strojům F-4 Phantom.
- Jelikož Spojené státy takové ledadlo v 60. letech nepotřebovaly, stal se z F-5 skvělý vývoz artikl.
- Kompaktní, lehké, rychlé a obratné letadlo s nízkými náklady na pořízení a provoz zaujalo řadu zemí.
- Po letových zkouškách v roce 1959 se objednávky jen hrnuly. Do výzbroje tak stíhače F-5 zařadilo celkem 36 zemí.
- F-5 vlastně bylo vynikající letadlo oblíbené u pilotů i pozemního personálu pro jednoduchou údržbu. V roce 1970 dokonce F-5 vyhrály mezinárodní soutěž stíhacích letounů.
- Postupem času byl stroj modernizován, vznikaly různé verze jako cvičný speciál, rádiolokační průzkumný speciál, nebo stroje schopné tankovat za letu pro americké námořnictvo.
- Jméno Freedom Fighter získalo letadlo během obrany Jižního Vietnamu před Vietkongem.
- Licenční výroba probíhala také ve Španělsku, Taiwanu, Švýcarsku a Jižní Korei,
- Švýcarsko nakoupilo 98 kusů letadel ve verzi F-5E a dalších 12 dvoumístných cvičných strojů. Ve výzbroji zůstává 25 letadel, z toho je 18 stále operačně nasazeno. S vyřazením se počítá od roku 2027, kdy dosluhující F-5 nahradí stroje F-35.
- Letadlo se vyrábělo téměř 30 let a celkem vzniklo asi 1400 kusů.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 8,13 m, délka 14,68 m, výška 4,06 m
- pohon 2x dvouproudový motor GE J85-GE-21A každý o tahu 15,5 kN
- hmotnost prázdný 4 350 kg, maximální vzletová hmotnost 11 180 kg
- dolet 3 100 km s přídavnou nádrží 1000 l
- maximální rychlost 1700 km/h
- maximální letová hladina 15 590 m
- stoupavost 174 m/s
- délka dráhy pro vzlet 610 m
- maximílní povolené přetížení +7,3 / -3,0 G
- výzbroj 2x kanón Pontiac M39A2 ráže 20 mm + 3 170 kg bomb
- posádka 1
Plukovník Nilsen Hämmerlim o F-5E:
"Ovládání letadla je jednoduché; má dobré letové vlastnosti a ve vzduchu je stabilní. Tiger má však několik drobných úskalí: na mokré dráze je třeba používat brzdný padák a při bočním větru vyžaduje vyšší pozornost při zpomalování. Přistávací rychlost je poměrně vysoká. A pro letecké instruktory je viditelnost z druhého sedadla F-5F omezená, což při přistání může být opravdu výzva."