
Víte, že:
- Parní lokomotiva třídy A3 Flying Scotsman® je skutečnou legendou britského inženýrství, která je jako jedna z mála technických památek nositelem označení "British national treasure".
- Sériová výroba parních lokomotiv započala v roce 1923 schválením v britském parlamentu. Objednáno bylo celkem 297 kusů.
- Tento unikátní stroj postavila v roce 1923 společnost Doncaster Works pod vedením geniálního konstruktéra Sira Nigela Gresleyho.
- Lokomotiva byla navržena pro rychlý přejezd dlouhých tratí pod správou East Coast Main Line a později u přepravce The Flying Scotsman po kterém lokomotiva získala své jméno.
- V roce 1924 vozila lokomotiva cestující na trati London King´s Cross ⇔ Edinburg Waverley. Pro tuto trať byla opatřena typickým zeleným nátěrem. Nasazeno bylo celkem pět strojů třídy A3 v nepřetržitém provozu.
- Lokomotiva urazila vzdálenost 631 kilometrů za 8 hodin a 3 minuty. Po dosažení cíle byl strojvůdcem a topičem přepřažen prázdný uhelný tendr za plný a vlak se vydal opět na cestu. Voda byla doplňována průběžně během zastávek na trati.
- FS byla výkoná a rychlá lokomotiva. V roce 1934, přesně 30. listopadu dosáhla rychlosti 161 km/h a stala se tak první parní lokomotivou na světě, která oficiálně překročila rychlost 160 km/h.
- Ve válečných letech od roku 1943 byla lokomotiva přelakována dle armádních předpisů do černé barvy. Oblíbenou zelenou barvu "Apple green livery" opět získala až v roce 1947.
- Nechybělo mnoho a tato technická památka byla sešrotována. Naštěstí ji v roce 1961 koupil za 3500£ (dnes asi za 2 640 000 CZK) železniční nadšenec Alan Francis Pegler, který musel na zaplacení kupní ceny prodat všechny svoje akcie v továrně na výrobu gumy.
- Stroj se tak podařilo zachránit a 14. ledna 1961 v 13:15h vyrazil z nádraží London King´s Cross do Doncasteru na renovaci. Odjezd vlaku sledovalo přes 400 novinářů z mnoha zemí.
- Lokomotiva Flying Scotsman během své 40leté služby najezdila 3 231 563 km s jedinou 3 týdenní přestávkou na údržbu.
- Renovace byla dokončena v roce 1963 a na první jízdu do Birminghamu se přišlo podívat asi 8 000 fanoušků železnice.
- Vlak se dokonce podíval i za ocenán. Lokomotiva byla odeslána do USA na podporu britského exportu, kde jezdila na trati Boston ⇔ Atlanta. Linka byla zpočátku úspěšná, ale po otevření dalších konkurenčních tratí spadly tržby o 90% a nebohá lokomotiva skončila ve skladu pro nezaplacené pohledávky. Naštěstí se našel další železniční nadšenec, který zadluženou lokomotivu vyplatil a přes Panamský průliv se vrátila zpět do Británie.
- Dnes je lokomotiva v provozuschopném stavu součástí sbírek National Railway Museum v Yorku.
- Že vám tento stroj připomíná mašinku Tomáše z animovaného seriálu? Tak se nepletete! Spisovatel Wilbert Vere Awdry se lokomotivou Flying Scotsman® skutečně inspiroval.
Technické parametry lokomotiva:
- rozměry: délka 21,34 m, výška 3,96 m, rozchod 1435 mm
- hmotnost 96 250 kg
- plocha topeniště 3,83 m²
- pohon parní ústrojí o výkonu 1 491 kW při tlaku páry 15,2 bar
- maximální rychlost 167 km/h
- trakční síla 146,39 kN
- maximální hmotnost tažené soupravy 600 000 kg
- posádka 2
Technické parametry tendr Gresley:
- délka 6,4 m, šířka 2,74 m, výška 3,99 m
- počet kol 8
- celková hmotnost 58 700 kg
- zásoba uhlí 9 091 kg
- zásoba vody 22,7 m³
- maximální schválená rychlost 145 km/h
Alan Pegler o Flying Scotsman® 1974:
"Nelituji toho, že jsem ji koupil. Bylo to životní rozhodnutí a nakopal bych si zadek kdych to neudělal. Nemůžu říct že je mi úplně jedno, že jsem za to utratil všechny peníze, musel prodat dům, chalupu, můj byt v Itálii, moje Bentley a dokonce i moje Volvo a zůstat jen s tím co jsem měl v kapsách. Ale život je přece o tom že dokážete přijmout úspěchy i nezdary."