Americký víceúčelový stíhací letoun F-14 TOMCAT COBI 5920 - TOP GUN 1:48
výrobce:
COBI
katalogové číslo:
COBI-5920
EAN:
5902251059200
dostupnost:
Skladem-ihned k odeslání
cena bez DPH:
1 621 Kč
1 961 Kč
Víte, že:
F-14 byly navrženy v 60. letech s ohleden na získané zkušenosti ze střetů se sovětskými MiGy během války ve Vietnamu.
Testovací let prototypu se uskutečnil 21. prosince 1970 v 16:00h i přes nastupující tmu, protože od 17:00 by musela společnost Grumman zaplatit obří pokutu za nesplnění termínu.
Celkem tři prototypy se zřítily z důvodu závad.
V různých verzích bylo vyrobeno 712 ks.
Konstrukci spojující prostor mezi dvěma motory se říká ,,palačinka".
Letadlo je vybaveno proměnnou geometrií křídel, kterou řídí počítač AiResearch CP-1166B/A a který se Sověti snažili marně získat, jelikož sklon křídel na MIGu-23 byl jen na ,,manuál".
Nová generace radaru umožňovala v jeden okamžik pálit až na 6 nepřátelských letadel.
Během vojenského cvičení v zálivu Velká Syrta byly dvě F-14 napadeny libyjskými stíhači Su-22.
Vypálené rakety z Su-22 minuly cíl, ale rekety AIM-9L vystřelené z Tomcatů zničily obě nepřátelská letadla během 45 sekund.
Úplně první vyrobené stroje byly určeny pro službu na slavné lodi USS Enterprise.
Společnost Grumman pojmenovata letadla po kočce admirála Thomase Connolyho (Tom´s cat), tedy TOMCAT.
Je to k neuvěření, ale v některých armádách stíhači slouží i padesát let po uvedení prvních kusů do výzbroje.
Nejvíce ostrých bojových vzletů neustutečnily Spojené státy, ale íránské letectvo během války s Irákem.
Během tažení bylo ztraceno 16 íránských strojů, ovšem za polovinu ztrát mohly nehody způsobené neschopnou posádkou.
Jedna hodina bojového letu tohoto stroje stojí americkou armádu přibližně 40 000 USD.
Technické parametry:
rozpětí křídel 11,58 - 19,55 m
délka 19,1 m
výška 4,88 m
hmotnost prázdného stroje 19 838 kg
maximální vzletová hmotnost 33 720 kg
pohonná jednotka 2 x proudový motor Pratt & Whitney TF30 Turbofans
tah motorů 61 400 N, s forsáží 124 700 N
maximální rychlost 2 485 km/h
3 palivové nádrže o celkovém objemu 9 028 l
maximální letová hladina 15 200 m
stoupavost 229 m/s
objem palivových nádrží 9030 l
dolet 2960 km
výzbroj 2 x poloaktivní rakeky AIM-7 Sparrow + 4x AIM-54 Phoenix + 2x infračervené nadzvukové střely AIM-9 Sidewinder + 1x kanón M61A1 Vulcan ráže 20 mm
posádka pilot + operátor zbraňových systémů
Režisér Joseph Kosinski o natáčení filmu Top Gun:
,,Pořízení některých záběrů bylo extrémně náročné. Herci během letu ovládali kamery v kokpitu, ovládali zrcadla, nasazovali střih a to za extrémního přetížení a stále přítomné žaludeční nevolnosti. Záběry se střelbou jsme natáčeli opakovaně 3 dny. Patrně se nám podařilo zaznamenat něco, co jsme neměli. Letectvo nám po kontrole záběrů vrátilo prázdný disk. Vše bylo smazáno, tři dny práce k ničemu."
O filmu Top Gun Maverick
Volné pokračování slavného snímku Top Gun s Tomem Cruisem v hlavní roli jako Pete ,,Maverick" Mitchell.
Připrava na natáčení filmu započala již v roce 2010 leteckým výcvikem pilotů.
Název filmu Top Gun Maverick navrl herec Tom Cruise.
Filmové postavy adeptů na speciální misi jsou skuteční piloti amerického námořnictva.
Nejriskantnější scénou je extrémně nízký přelet, pro který museli firmaři požádat o zvláštní povolení US Navy.
Filmové studio Paramount Pictures platilo za půjčení letadel ministerstvu obrany 11 374 USD za hodinu.
Za dobu natáčení bylo pořízeno přes 800 hodin záznamu ze kterého vznikla konečná podoba filmu o délce 131 minut.
Premiéra filmu byla plánována na 12. července 2019 a k vůli pandemii Covidu byla opakovaně odkládána až konečně 27. května 2022 dorazil do kin.
Film má i významnou českou stopu, jelikož na výcviku herců se podílely české proudové letouny Aero L-39 Albatros vyrobené v Aero Vodochody.