
Víte, že:
- Konstruktér Reginald J. Mitchell zahájil práce na nové stíhačce dle specifikace RAF již v roce 1931.
- Nakonec po mnoho úpravách vznikl asi nejslavnější stíhač druhé světové války, nicméně nejpočetnějším strojem ve výzbroji RAF byl stále Hawker Hurricane.
- Úplně první Spitfire byl zařazen do služby 4. srpna 1938 k 19. stíhací peruti RAF.
- Další letadla byla perutím dodávána v kadenci 1 ks týdně.
- Při prvním operačním startu u 19. perutě musel pilot přísahat, že nezapomene při přistání vysunout podvozek, na což nebyli piloti u starších strojů zvyklí.
- Na letadlech Spitfire byly vůbec poprvé použity zapuštěné nýty pro zachování nízkého profilu křídel a mnoho dalších v té době moredních technologií.
- Německá letadla byla také velmi dobrá, ale scházela jim jedna podstatná věc, a to mimořádně spolehlivý a výkonný legendární motor Rolls-Royce.
- Letadlo s výrobním číslem RB N199 Marry Rose bylo opatřeno pouštní kamufláží 81. stíhací perutě pod velením Ronalda "Ras" Berryho.
- R. Berry byl k letectvu povolán v roce 1939 jako záloha k 603. letce se kterou se účastnil Bitvy o Británii se 14 sestřely, 10 asistovanými a 9 pravděpodobnými sestřely.
- Dne 31. srpna 1940 sestřelil během jednoho dne tři Messerschmitty, čímž si vysloužil přezdívku "Mighty Atom (Mocný Atom)".
- Toto konkrétní letadlo se podílelo na známých operací spojeneckého letectva Torch a Operation Husky.
- Nakonec byl po válce R. Berry odvelen na Maltu k provádění meteorologických letů. V prosinci 1946 byl stroj na stojánce poškozen větrnou bouří a vyřazen z výzbroje RAF.
- Letadlo vlivem vandalů a povětrnostních vlivů chátralo až do roku 1990, kdy se stroje ujala skupina nadšenců v čele s Rayem Polidanem, které se podařilo během pěti let intenzivní práce letadlo zrekonstruovat.
- Dnes si můžeme Spitfire N199 prohlédnout v muzeu leteckých soubojů Malta.
- R. Berry u letectva zůstal až do roku 1965 v hodnosti Air Commodore.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 9,93 m, délka 9,54 m, výška 3,86 m
- hmotnost prázdná 2309 kg, maximální vzletová 3450 kg
- pohonná jednotka kapalinou chlazený dvanáctiválec Rolls-Royce Merlin 66 o výkonu 1 250 kW
- vrtule třílistá o průměru 3,29 m
- maximálná rychlost 650 km/h
- rychlost stoupání 23,9 m/s
- objem palivových nádrží 386 l
- maximální letová hladina 12 954 m
- dolet 1577 km
- výzbroj 2x kanón Hispano MK II ráže 20 mm + 2x kulomet Browning MG ráže 12,7 mm
- posádka 1
Ze vzpomínek pilota Ronalda "Ras" Berry na Bitvu o Británii:

„Večer jsem byl opět ve vzduchu. Uviděl jsem veliký roj stíhaček kolem skupiny bombardérů, pod nimi výbuchy dopadajících bomb... Rozzuřený tím, jak padaly bomby, jsem pronásledoval Me 109, který letěl nad bahnitými břehy u Shoeburyness. Kroužil jsem nad ním. Podařilo se mi zasáhnout jeho levé křídlo a Němec byl donucen přistát do zelených polí pod námi. — a viděl jsem, jak pilot stojí vedle rozbitého letounu a mává pěstí. Byl to uspokojivý konec událostmi nabitého dne.“