
Víte, že:
- Leteckou továrnu založili v roce 1924 Henri Fock a George Wulf v německých Brémách.
- Když v roce 1931 G. Wulf a H. Fock najali mimořádně schopného konstruktéra narozeného v Polsku Kurta Tanka, udělali asi nejlepší rozhodnutí v životě. Právě tento konstruktér stojí za vývojem nejúspěšnějších německých letadel, a tak také vznikl Fw 190.
- První let se uskutečnil 1. června 1939
- Po prvním nasazení v roce 1941 nad francouzským Graveline bylo jasné, že se jedná o mimořádně výkonný stroj s dobrou manévrovatelností, dobrým výhledem a silným pancéřováním.
- Letadlo však mělo také jednu nevýhodu způsobenou motorem BMW 801, který ve výškách nad 6 000 m ztrácel dech. Vše vyřešil až nový motor Daimler-Benz.
- Do souboje s Fw 190 se dostali také Českoslovenští piloti působící v RAF. Po souboji s Františkem Trejtnarem v červnu 1942 musel pilot Fw 190 přistát v Anglii a Britové tak získali letuschopný exemplář.
- Verze Fw 190 F-8 měla mnoho zvláštností. Letadlo nebylo určeno jako standardní stíhač, ale jako řídící stroj připojeného bombardéru.
- Koncem války již Německo nemělo dostatek bombardovacích letadel schopných přesně útočit na silně opevněné cíle spojenců a tak vznikl program Mistel.
- Program Mistel fungoval tak, že standardní bombardér Junkers Ju 88 byl přestavěn na létající bombu s kumulativní náloží o hmotnosti 1 700kg. Na hřbet bombardéru byl ocelovou konstrukcí připevněn řídící letoun Focke Wulf FW 190, který celou sestavu naváděl na cíl. Po zaměření cíle se FW stodevadesátka pomocí malých náloží odpoutala, zatím co Ju 88 pokračoval na stanovený cíl.
- Do konce války vzniklo asi 250 Mistelů v kombinaci různých letadel.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 10,51 m, délka 9,0 m, výška 3,95 m
- hmotnost 3 060 kg (prázdná), maximální vzletová hmotnost 4900 kg
- pohonná jednotka hvězdicový motor BMW 801 C-2 o výkonu 1147 kW
- maximální rychlost 644 km/h
- stoupavost 15 m/s
- maximální letová hladina 11 400 m
- objem palivových nádrží 524 l
- dolet 800 km
- výzbroj 2x kanón MG 151 ráže 20 mm + 2 x kulomet MG 131 ráže 13 mm
- posádka 1
Ze vzpomínek spojeneckého nočního stíhače Waltera "Dinny" Dinsdala:
,, To co jsem zahlédl na obloze bylo prostě divné. Chvíly mi trvalo než mozek přijal to co vidí. Dlouho jsem si s tím hlavu nelámal. Byla to jen další německá hračka k sestřelení."