
Víte, že:
- Vývoj tanku vznikal tajně v rozporu s Versailleskou smlouvou jako projekt na výrobu lehkého traktoru.
- První testy podvozku probíhaly od roku 1933 za pomoci sovětů na dálném východě.
- Prototyp byl do značné míry kopií britského stroje Vicrers-Carden-Lloyd.
- Když byl tank poprvé představen Adolfu Hitlerovi během vojenského cvičení, tak vykřikl "Ano, to je to co potřebuji, to je to co chci".
- Tanky Panzer I byly na počátku války nejrozšířenějším německým obrněným vozidlem.
- Výroba probíhala v několika továrnách. přesnost vyrobených dílů byla na vysoké úrovní a tak díly verobené v továrnách Henschel, MAN, Krupp a Daimler byly vzájemně zaměnitelné a to ve své době rozhodně nebylo standardem.
- Slabá výzbroj a pancéřování postupně nestačila na novou techniku protivníků a tak byly tanky postupně staženy z bojů a nadále využívány jako průzkumná vozidla.
- Na podvozku tanku vznikly také zajímavé modifikace jako stíhač tanků Panzerjäger I, mobilní protiletadlový kanón Flakpanzer I a samohybné dělo sIG 33.
- Celkem bylo ve čtyřech různých verzích vyrobeno více než 2 100 ks.
Technické parametry:
- rozměry: délka 4,42m, šířka 2,06 m, výška 1,72 m
- hmotnost 5 800 kg
- pancéřování věže 13mm, boky 13 - 14,5 mm, čelo 8 -13 mm
- pohonná jednotka benzínový, vzduchem chlazený motor Maybach NL38TR o výkonu 74 kW
- počet rychlostí 5 vpřed + 1 vzad
- maximální rychlost 40 km/h
- dojezd 140 km na silnici, nebo 93 km v terénu
- brodivost 0,6 m
- posádka 2 osoby
- hlavní zbraň 2x kulomet MG13 ráže 7,92 mm
- zásoba nábojů 2250 ks
Ze vzpomínek velitele tanku Jana Kurzkeho:
,,Když jsme narazili na sovětské T-26, poprvé jsem poznal opravdový strach. Jejich děla prorážela vše, co jim stálo v cestě. Na nás zbylo jen kličkovat, využít rychlost, schovat se v oblacích prachu a zasypat je kulometnou palbou, která jim však sotva poškrábala pancíř. V těch chvílích jsem pochopil, že Panzer I není určen k soubojům s tanky."