
Víte, že:
- První ruský stíhač s technologií Stealth, který vlastně ani moc neviditelný není vzniká ze velkých obtíží již od roku 2000.
- Podkladem pro vývoj letounu páté generace je technologie získaná průmyslovou a vojenskou špionáží ze stojů F-18 a F-22.
- Spolupracující stranou na vývoji prototypu označeného jako T-50 byla Indie, která do projektu investovala obrovské peníze. Indie zklamaná z ruského přístupu a neschopnosti vlastního vývoje na základě vědeckých poznatků z projektu odstoupila.
- Konečně koncem roku 2010 se podařilo společnosti Suchoj dokončit první prototyp, který poprvé vzlétl 29. ledna 2010.
- První testy byly pro Vzdušně-kosmické síly velkým zklamáním. Stíhač, který měl být neviditelný rozpoznaly standardní radary na vzdálenost 150 km. Příčinou byla nízká kvalita montážních prací. Kovové nýty spojující jednotlivé části letadla vystupovaly nad povrch natolik, že se jejich odraz přenášel na obrazovky radarů.
- Přes všechny nedostatky a typické ruské technické diletantsví jde o nebezpečného protivníka.
- Nový radar dokáže sledovat až 32 cílů současně a pálit na 8.
- První sériové stroje byly do výzbroje zařazeny v prosinci 2020. Velitel vzdušných Viktor Afzalov upozornil výrobce na "trestuhodné" nedostatky, ale později byl donucen své připomínky odvolat.
- V současné době je 76 stíhači SU-57 vybaveno ruské letecto a 12 stroji vzdušné síly Alžíru.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 14,0 m, délka 19,8 m, výška 6,05 m
- hmotnost prázdného letadla 18 500 kg
- maximální vzletová hmotnost 26 000 kg
- pohonná jednotka 2x proudový motor AL-41F1 každý o tahu 108 kN (176 kN s přídavným spalováním).
- maximální rychlost 2 600 km/h
- stoupavost 350 m/s
- maximální letová hladina 20 000 m
- maximální dolet 5 500 km
- objem palivových nádrží 14 000 l (možnost tankování za letu)
- výzbroj 1x kanón GŠ-30-1 ráže 30 mm, 6x raketa vzduch-vzduch, 4x raketa vzduch-země, 4x raketa vzduch-moře
- posádka 1
ŠéfkonstruktérSukhoi Mikhail Strelets:
„Su-57 zahrnuje funkce letadel USA (F-22 a F-35), ale v mnohém je předčí.“
Valeriy Romanenko Národní akademie věd:
,,SU-57 rozhodně není letadlo 5. generace, zastaralé motory, neexistence integrovaného systému velení a řízení, šlendriánská kvalita a mizerné senzory. To všechno se musí předělat."
Tak si vyberte :-)