
Víte, že:
- V roce 1967 sestavil pokrokově smýšlející plukovník John Boyn team vynikajících konstruktérů, kterému se říkalo "Fighter Mafia", aby připravili lehčí, ovladatelnější a levnější letadlo, za dosluhující F-104.
- Při vývoji stroje byla zohledněna teorie "Energie a manévrovatelnosti" geniálního matematika Thomase Christie.
- Když se sejdou správní lidé, tak vznikne správná věc a právě jí byl všestranný stíhač F-16, který v době udevení do výzbroje Spojených států neměl konkurenta.
- Ihned po prvních testech bylo jasné, že se konstruktérům podařilo postavit mimořádné letadlo, které si udržuje vzdušnou nadvládu i po více jak 50 letech od prvního vzletu.
- Stíhač byl navržen tak, aby mohl být nasazen v jakémkoli počasí, nebo denní či noční dobu.
- Konstrukce stíhače odolá přetížení 9G a to i při plných nádržích.
- Na výrobu jednoho stíhače F-16 je nutné vynaložit 2 500 hodin práce (montáž + testování). Každé letadlo obsahuje 45 000 metrů elektrických a optických kabelů.
- Verze D je vyrobena jako dvoumístná verze určená pro výcvik a některé bojové mise.
- Falcon je vybaven pokročilým systémem rušení zbraní nepřítele. Zatím bylo v různých verzích vyrobeno více než 4500 ks.
- Cena jednoho letadla je dle výbavy kolem 500 mil. Kč.
- Americká 64. letka Aggressor Squadron na základně Nellis je určená pro bojový výcvik pilotů simulující protivníka. Pro tyto účely provozuje letka přibližně 30 kusů F-16D.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 9,45 m, délka 15,02 m, výška 5,09 m
- hmotnost 9 207 kg prázdná a 21 772 kg maximální
- pohonná jednotka proudový motor Pratt & Whitney F100-PW-220 a výkonu 64,9 kN (max. 105,7 kN)
- objem palivových nádrží 3104 kg
- maximální rychlost 2145 km/h
- stoupavost 255 m/s
- maximální letová hladina 18 500 m
- akční rádius 550 km
- maximální dolet 4 800 km
- výzbroj vestavěný rotační kanón M61A1 Vulkan ráže 20 mm (510 střel) + střely v podvěsech až do hmotnosti 7711 kg
- posádka 2 osoba
Ze vzpomínek pilota ve výcviku Paula Andersona:
,,Agresorova F-16 jakoby stála na místě. Viděl jsem ji jak se vynořuje z kondenzační stopy ve výšce 50 000 stop nade mnou, jak se pomalu otáčí ke mě a nemohl jsem s tím nic dělat. To je moje první vzpomínka na simulovaný souboj s pilotem kterému se říkalo King Kong. Obratně využíval vzdušný prostor a vše co měli k dispozici. Znali své dolety nazpaměť, znali všechny své orientační body, kde se schovat a cokoli, čeho mohli využít, a byli tam, aby vás potrestali na každém kroku."