
Víte, že:
- Pokyn k vývoji stíhače tanků vydal německý zbrojní úřad v červnu 1942. Zadání znělo: lehké, obratné vozidlo s kanónem 88 mm schopným probít pancíř o tloušťce 160 mm na vzdálenost 1000 metrů.
- Na vývoji se podílely dvě společnosti a to Krupp a Reinmetall. Vítězem se nakonec stal Krupp se svým kanónem PaK 43.
- Kanón byl sice připraven ale ani v roce 1943 nebyl k dispozici vhodný nový podvozek a tak bylo přijato dočasné řešení v podobě osvědčených podvozků z tanku Panzer III.
- Úkolem stíhače tanků byly rychlé přepady, zničení cíle a ústup. Pro tento účel muselo být vozidlo lehké a obratné. Otevřená pancéřová nástavba měla stěny pouze 10 mm silné a tak ochrana posádky nebyla nikterak velká.
- Bojová nástavba byla vybavena celtou, kterou bylo možno uchytit oky k okrajům nástavby v případě špatného počasí. Nevýhodou byla její špatná těsnost a při silném dešti byla celta neúčinná. Problematická byla také střelba s nasazenou celtou. Obvykle vydržela jen několik výstřelů než se roztrhla.
- Naopak zajímavým řešením byl vývod plnícího hrdla nádrže přímo do bojové kabiny. Posádka mohla doplňovat palivo aniž by musela opustit prostor vozidla. Pro dlouhé přesuny na východní frontě bylo povoleno doplňování paliva bez zastavení během jízdy. Zásobovací vozidlo během jízdy přeložilo požadovaný počet kanystrů s palivem na Nashorn. Po vypráznění posádka prázné kanystry jednoduše odhodila.
- Použitý kanón byl velmi účinný. Dlouhá hlaveň přinášela vysokou úsťovou rychlost. Při rychlé jízdě však kanón způsoboval vybrace a vyosení mířidel. Proto byla dodatečně na všechny první stroje instalována podpěra. Dokonce byla z tohoto důvodu vyvinuta zcela nová mířidla Sfl.Z.F.1a.
- Německá armáda stanovila pro vozidla Nashorn nový organizační řád, který řadil stroje do praporů. Každý prapor sestával ze tří rot a každá rota ze tří čet. Jedna četa měla 4 Nashorny.
- Manuál dodávaný výrobcem ke každému vyrobenému kusu udával, že instalovaný kanón je schopný ničit nepřátelské tanky na vzdálenost 4000 metrů po zástřelu a na vzdálenost 2000 metrů přímo pomocí vestavěných mířidel.
- V bojovém hlášení jedné z rot 655. praporu ze srpna 1943 se lze dočíst, že během bojů v okolí města Orel se posádce jednoho Nashornu podařilo zasáhnout a zničit sovětský tank T-34 na neuvěřitelnou vzdálenost 4200 metrů. Z jiného hlášení je doloženo že zásah vyrval z tanku T-34 motor a odhodil jej 15 metrů daleko.
- Kanón se tedy osvědčil, ale posádky měly mnoho připomínek. Nově vyrobená vozidla přicházela na frontu mnohdy nedodělaná. Polní mechanici tak museli dodělávat brzdy, nebo třeba mířidla.
- V mnoha verzích bylo vyrobeno asi 494 kusů. Konce války se dočkalo jen několik desítek.
Technické parametry:
- rozměry: délka 7,26 m, šířka 2,95 m, výška 2,94 m
- hmotnost 24 000 kg
- pohonná jednotka benzínový motor Maybach HL 120 TRM o výkonu 224 kW
- maximální rychlost 42 km/h
- dojezd 235 km po silnici, nebo 130 km v terénu
- objem palivové nádrže 600 litrů
- pancéřování čelní 30 mm, boční 20 mm, bojová nástavba 10 mm
- hlavní výzbroj kanón Pak 43/1L/71 ráže 88 mm
- vezená munice 40 střel ráže 88 mm
- sekundární zbraň volně ležící kulomet
- posádka 4-5
Ze vzpomínek poručíka Alberta Ernsta, velitele stíhača tanků Nashorn:
,, Byl vánoční čas, ale válečné hrůzy nepolevovaly. Přesně 23. prosince 1943 jsme byli vysláni do protiútoku abychom zničili dorážející sovětské tanky nedaleko Vitebska. Podařilo se nám dostat nepozorovaně na malé návrší odkud jsme měli dobrý výhled na plochou krajinu před námi. Pozorovat zimní krajinu kde se obloha na horizontu potkává se zemí je velmi náročné. Světlo zesílené o bělavý sníh vám chce vypálit oči nalepení na hledí dalekohledu. Ještě nebylo ani poledne, když jsme zpozorovali dvě vlny nepřátelských obrněnců. Po krátkém zaměření jsme začali pálit. Ten den jsme zničili 14 sovětský tanků. Někteří se pokoušeli palbu opětovat, ale pro jejich děla jsme byli příliš daleko."