Americký bitevní letoun F4U-4 Corsair COBI 2417 - Korean War
výrobce: | COBI |
katalogové číslo: | COBI-2417 |
EAN: | 5902251024178 |
dostupnost: |
Skladem-ihned k odeslání |
cena bez DPH: | 775 Kč |
| 938 Kč |
Víte, že:
- Vývoj letounu započal již v roce 1938 a vlastně se dá říct, že konstruktéři letadlo nevyvinuli, ale postavili kolem obřího a výkonného motoru Pratt & Whitney.
- Jedním ze dvou šéfkonstruktérů byl inženýr ukrajinského původu Igor Sikorsky, který v roce 1919 zklamán z bolševické revoluce emigroval do USA.
- Hned první let 29. května 1940 prokázal, že se konstruktérům podařilo stvořit něco vyjímečného i když několik nedostatků se přece jen našlo.
- Aby byl výkon silného motoru využit, bylo nutné letadlo osadit legendární 4 m vrtulí Hamilton Standard Hydromatic, no a velká vrtule si zase vynutila tak typické zalomení křídel do tvaru písmene ,,W".
- Výroba probíhala v letech 1942 - 1953, a tak byl Corsair nejdéle vyráběným americkým stíhačem poháněným pístovým motorem.
- Poptávky po mimořádném stroji byla vysoká a tak byla výroba postupně rozšířena do dalších dvou společností Goodyear a Brewster.
- Pořizovací cena letounu byla v roce 1953 1 500 000 USD, což dnes odpovídá částce asi 75 000 000 Kč.
- Corsair navržený pro americké námořnictvo se schopností bojovat proti nepřátelům stylem ,,toe-to-toe" (v těsném kontaktu tzv. ,,zoči-voči") měl u japonských letců velký respekt.
- Aby ne, když piloti na F4U dosáhli poměru sestřelů 11:1.
- Japonští vojáci přezdívali Corsiar ,, whistling death" - pištící smrt.
- Američtí vojácí říkali letadlu ,,widow maker" - výrobce vdov kvůli špatnému výhledu při přistání.
- S příchodem sovětského letadla MIG-15 během Korejské války se nasazení Corsairů omezilo výhradně na přímou leteckou podporu pozemních jednotek.
- Během Korejské války byl zaznamenán také jeden souboj Corsairu pilotovaného kapitánem Jesse G. Folmarem s přesilou 5 MIGů-15.
- Při střetu byl jen MIG sestřelen a Corsair silně poškozen ovšem kapitán Folmar vyvázl jen s lehkým zraněním.
- K poslednímu nasazení Corsairů došlo v roce 1969 v tzv. ,,Fotbalové" válce mezi Salvadorem a Hondurasem.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 12,5 m, délka 10 m, výška 4,5 m
- hmotnost prázdného letounu 4 174 kg
- maximálná vzletová hmotnost 8 799 kg
- pohonná jednotka hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800 o výkonu 2 100 kW
- cestovní rychlost 296 km/h
- maximální rychlost 731 km/h
- objem nádrží 886 l + případně 2x 586 l v přídavných nádržích
- stoupání 19,7 m/s
- operačníé dostup 12 649 m
- maximální dolet 1 617 km
- výzbroj 6x kulomet M2 MG ráže 12,7 mm + 8x neřízená raketa HVAR 127 mm
- posádka 1
Návod na sestavení
https://www.cobishop.cz/